معرفی رشته فیزیولوژی
سایت ویستاژن در این مطلب به توضیح رشته فیزیولوژی پرداخته است.
معرفی رشته رشته فیزیولوژی
فیزیولوژی یک مطالعه علمی در مورد عملکردها و مکانیسمهای یک سیستم زنده است. به عنوان یک زیرشاخه زیست شناسی، فیزیولوژی روی این که چگونه ارگانیسمها، سیستمهای اندامی، اندامهای منفرد، سلولها و مولکولهای زیستی، عملکردهای های شیمیایی و فیزیکی را در یک سیستم زنده پیش میبرند، تحقیق میکند. رشته فیزیولوژی به ما کمک میکند تا بفهمیم در یک زندگی روزانه در بدنی سالم چه اتفاقاتی رخ میدهد و زمانی که فردی مریض است چه واکنش هایی رخ داده است.
بر اساس طبقهبندی ارگانیسمها، این رشته میتواند به فیزیولوژی پزشکی، فیزیولوژی جانوری، فیزیولوژی گیاهی، فیزیولوژی سلولی و فیزیولوژی مقایسه ای تقسیم شود. برخی فیزیولوژیستها در مورد پروتئینها و سلولهای منفرد مطالعه میکنند در حالیکه برخی دیگر در مورد نحوه تعامل سلولها برای تشکیل بافتها و اندامها و سیستمهای بدن مطالعه میکنند.
عملکرد اصلی فیزیولوژی، فرایندهای بیوفیزیکی و بیوشیمیایی، کنترل فرایندهای هومئوستازی و ارتباط بین سلولهاست. وضعیت فیزیولوژیک، شرایطی ست که عملکردها طبیعی است در حالیکه وضعیت پاتوژنیک به شرایط غیرطبیعی اشاره دارد؛ همانند بیماریهای انسانی.
تاریخچه رشته فیزیولوژی
آناتومی قابل مشاهده است و پزشکان و دانشمندان باستان آن را از طریق برش، جراحی و مشاهده مورد مطالعه قرار می دادند. اما کشف چگونگی عملکرد بدن سخت تر است. این بدان معناست که فیزیولوژی یک علم مدرن تر است. توضیحات اولیه درباره چگونگی عملکرد اندام ها یا عملکردهای بدن انسان، غالباً بر اساس فرایندهایی که برای دانشمندان آشنا بودند، حدس زده می شدند. به عنوان مثال، برخی فکر می کردند تشکیل جنین شبیه چگونگی تبدیل شیر به پنیر است. سایر دانشمندان اولیه جریان خون در بدن را با الگوهای آب و هوایی مقایسه می کردند. در قرن هفدهم، میکروسکوپ ها به شناختی جدید در مورد سلول هایی که بدن انسان را تشکیل می دهند، کمک کردند و به درک جدیدی از فیزیولوژی منجر شدند. اخیراً نیز، ابزارهایی مانند فناوری های تعیین توالی ژن و انواع جدیدی از اسکن بدن، به فیزیولوژیست ها چشم انداز گسترده ای از بدن انسان داده اند.
فیزیولوژی انسانی
فیزیولوژی انسانی از طریق تحقیقات علمی در مورد ماهیت عملکردهای مکانیکی، فیزیکی، شیمیایی و بیوشیمیایی هورمونها،اندام ها و سلولهایی که آنها را تشکیل میدهند، به دنبال درک مکانیسمهایی است که در جهت زنده و کاربردی نگه داشتن بدن انسان کار می کنند. سطح اصلی تمرکز فیزیولوژی انسانی بر روی اندامها و سیستمهای درون سیستمی است.
دستگاه درونریز و سیستم عصبی، نقش اصلی را در دریافت و انتقال سیگنالهایی ایفا میکنند که عملکردهای جانوران را صورت میدهند. هومئوستازی جنبهی مهمی از تعاملات جانوران و گیاهان را در برمی گیرد و حول محور این موضوع که بدن انسان چگونه یک حالت پایدار را حین سازگاری با شرایط خارجی حفظ میکند میچرخد. چگونه اندامها دمای بدن شما را در محیطهای مختلف تقریبا پایدار نگه میدارند؟ چگونه بدن شما قند و دیگر مواد شیمیایی خون را حین خوردن مواد غذایی مختلف در سطح ثابت نگه می دارد؟ اینها سوالاتی است که فیزیولوژی به پاسخ دادن به آنها کمک میکند.
علم فیزیولوژی چه چیزهایی را درباره بدن به ما میگوید؟
پزشکان فیزیولوژی را بکار میگیرند تا اطلاعاتی را در مورد اندامهای مختلف بدن بدست آورند
سیستم قلبی عروقی
قلب و رگهای خونی
سیستم گوارشی
معده، روده ها و دیگر اندام های دخیل در هضم غذا
غدههای سازندهی هورمونها (مواد شیمیایی که عملکردهای بدن را کنترل میکنند.)
سیستم ایمنی
دفاع بدن در برابر میکروبها و بیماریها
سیستم ماهیچهای
ماهیچههایی که برای حرکت بدن بکار میروند.
سیستم عصبی
مغز،نخاع و نورونها
سیستم کلیوی
کلیهها و اندامهای دیگر که مابعات بدن را کنترل میکنند.
سیستم تولید مثلی
اندامهای جنسی زنانه و مردانه
سیستم تنفسی
شش ها و راههای هوایی
دستگاه اسکلتی
استخوانها، مفاصل، غضروفها و بافت پیوندی
بخش عمدهای از دانش فیزیولوژی انسانی توسط آزمایشات جانوری فراهم گردیده است. آناتومی، در مورد ساختارهای موجود در بدن مطالعه میکند در حالیکه فیزیولوژی مطالعه در مورد کارکرد این ساختارهاست. انواع تصویر برداری (اسکن) ها مانند استفاده از اشعه ایکس یا سونوگرافی میتواند آناتومی بدن را نشان بدهد اما پزشکان از آزمایشات دیگری همچون آزمایش ادرار، آزمایش خون و یا الکتروکاردیوگرام برای بررسی جزئیاتی در مورد فیزیولوژی بدن استفاده میکنند. با توجه به ارتباط بین شکل ظاهری و عملکرد، فیزیولوژی و آناتومی ذاتا به هم متصل بوده و به عنوان بخشی از درسهای پزشکی،بصورت به هم پیوسته مطالعه میشوند.
کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی
لیست رشته های کارشناسی مجاز برای ورود به کارشناسی ارشد فیزیولوژی به شرح زیر است
کارشناسی فیزیولوژی، زیست شناسی، جانور شناسی، پرستاری، فیزیوتراپی، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم دارویی، فارماکولوژی، بیوشیمی، علوم تشریح، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه ای، هوشبری و اتاق عمل
مواد و ضرایب امتحانی برای ورود به دوره کارشناسی ارشد فیزیولوژی |
|
عنوان درس | ضریب |
فیزیولوژی | 3 |
زیست شناسی جانوری | 2 |
زبان عمومی | 3 |
بیوشیمی | 1 |
نام و تعداد واحدهای درسی
دروس اختصاصی اجباری رشته فیزیولوژی
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد | ||
فیزیولوژی سلول | 2 | فیزیولوژی کلیه و مایعات | 2 | ||
فیزیولوژی تنفس | 2 | فیزیولوژی گوارش | 2 | ||
فیزیولوژی قلب و گردش خون | 2/5 | فیزیولوژی غدد درون ریز | 2/5 | ||
فیزیولوژی اعصاب | 3 | روشهای فیزیولوژی | 2 | ||
کارآموزی | 1 | جمع | 19 |
دروس اختصاصی اختیاری رشته فیزیولوژی
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
فارماکولوژی | 2 | آمار حیاتی | 2 |
بیوفیزیک | 2 | بیولوژی مولکولی | 2 |
کاربا حیوانات آزمایشگاهی | 2 | آشنایی با مفاهیم فیزیولوژی بالینی | 2 |
کارآموزی بالینی | 2 | موضوعات خاص در فیزیولوژی | 2 |
زبان تخصصی | 2 | جمع | 18 |
گذراندن 9 واحد از موارد فوق الزامی است.
دکترای تخصصی رشته فیزیولوژی
مواد و ضرایب امتحانی برای ورود به دوره دکتری تخصصی(PhD)فیزیولوژی | |
عنوان درس | ضریب |
فیزیولوژی | 4 |
فارماکولوژی | 2 |
آناتومی | 2 |
بیوشیمی | 2 |
نام و تعداد واحدهای درسی
دروس اختصاصی اجباری رشته فیزیولوژی
کد درس | نام درس | واحد | ساعت | ||
نظری | عملی | جمع | |||
05 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی سلول | 2 | 34 | – | 34 |
06 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی اعصاب و حواس ویژه | 3 | 51 | – | 51 |
07 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی قلب و گردش خون | 3 | 51 | – | 51 |
08 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی غدد درون ریز و تولید مثل | 3 | 51 | – | 51 |
09 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی گوارش | 2 | 34 | – | 34 |
10 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی کلیه و آب و الکترولیتها | 2 | 34 | – | 34 |
11 | مباحث جدید پیشرفته در فیزیولوژی تنفس | 2 | 34 | – | 34 |
جمع | 17 |
دروس اختصاصی اختیاری رشته فیزیولوژی
کد درس | نام درس | واحد | ساعت | ||
نظری | عملی | جمع | |||
12 | فیزیولوژی ورزش | 2 | 34 | – | 34 |
13 | کارگاه تحقیقاتی فیزیولوژی | 1 | 17 | – | 17 |
14 | برنامه نویسی کامپیوتری | 2 | 34 | – | 34 |
15 | بیوکنترل | 2 | 34 | – | 34 |
16 | فیزیولوژی محیط | 2 | 34 | – | 34 |
17 | فیزیولوژی رفتار و شناخت | 2 | 34 | – | 34 |
18 | نورواندوکرینولوژی | 2 | 34 | – | 34 |
19 | فیزیولوژی تغذیه و بیوانرژتیک | 2 | 34 | – | 34 |
20 | فیزیولوژی پیری (aging) و رشد (development) | 2 | 34 | – | 34 |
21 | ژنتیک در فیزیولوژی | 2 | 34 | – | 34 |
22 | کاربرد رادیوایزوتوپها در بیولوژی | 2 | 34 | – | 34 |
23 | الکترونیک کاربردی | 2 | 34 | – | 34 |
24 | میکروسکوپ الکترونی | 2 | 17 | 34 | 51 |
25 | بیومکانیک | 2 | 34 | – | 34 |
26 | الکتروفیزیولوژی | 2 | 34 | – | 34 |
27 | شناخت گیرندهها(Receptrology) | 2 | 34 | – | 34 |
28 | نوروبیولوژی | 2 | 34 | – | 34 |
29 | شیمی فیزیک | 2 | 34 | – | 34 |
30 | بیوشیمی بالینی | 2 | 17 | 34 | 51 |
31 | بیوتکنولوژی | 2 | 17 | 34 | 51 |
32 | تشریح سیستم عصبی پیشرفته | 2 | 34 | – | 34 |
33 | جنین شناسی | 2 | 34 | – | 34 |
34 | بافت شناسی | 2 | 34 | – | 34 |
35 | زیست شناسی سلولی – مولکولی | 2 | 34 | – | 34 |
36 | ریاضیات پیشرفته | 2 | 34 | – | 34 |
جمع | 49 | 816 | 102 | 884 |
دانشجو باید 6 واحد از دروس فوق را با نظر استاد راهنما و پس از تصویب شورای گروه در ارتباط با موضوع تحقیق پایان نامه بگذراند.
گردآورنده: سرکار خانم لیلا تنهایی
مثل همیشه عالی و بی نقص👌👍🌱
خوشحالیم از رضایت شما همراه گرامی
👏👌👌👏👏👏👌👌👌👌
سپاس از شما
ممنون از همراهیون
یه دنیا ممنون 🌼💗
ممنون از همراهی شما دوست عزیز
واقعا جامع بود
خوشحالیم بابت رضایت شما