سایت ویستاژن امروز به توضیح رشته رشته زیست شناسی عمومی پرداخته است.

رشته زیست شناسی عمومی 

رشته ی زیست شناسی عمومی مانند سایر رشته های زیست شناسی من جمله زیست شناسی گیاهی ، جانوری ، سلولی مولکولی و زیست شناسی دریا ، یکی از رشته های علوم تجربی در مقطع کارشناسی محسوب می شود .

داوطلبان آزمون سراری تنها تا مقطع کارشناسی می توانند این رشته را دنبال کنند و در مقطع ارشد رشته ی زیست شناسی عمومی به گرایش های دیگر تقسیم می شود .

دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیل شدن جذب مراکز آموزشی و آموزش و پرورش شوند . دانشجویان  به دلیل تخصصی نبودن رشته تا مقطع کارشناسی نمی توانند در مراکز پژوهشی وارد حوزه ی کاری شوند .

به طور کلی رشته ی زیست شناسی به 5 گرایش زیست شناسی عمومی ، دبیری ، علوم گیاهی ، علوم جانوری و زیست دریا تقسیم می شود .

زیست شناسی گرایش علوم گیاهی 

دانشجویان با آشنایی گیاهان ابتدایی تا پیشرفته و نحوه ی رشد و تکامل آن ها کمک شایانی به حفظ محیط زیست می کنند . دروس تخصصی این رشته فیزیولوژی گیاهی ، قارچ شناسی ، بوم شناسی و … است که فارغ التحصیلان می توانند در صنعت کشاورزی و صنایع دارویی یا آموزش و پرورش مشغول به کار شوند . به دانشجویان توصیه می شود رشته ی علوم گیاهی را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند تا فرصت شغلی مناسب تری به طور مثال در مراکز تحقیقاتی داشته باشند . در مقطع کارشناسی ارشد علوم گیاهی به سه گرایش سیستماتیک گیاهی ، فیزیولوژی گیاهی و زیست شناسی تکوینی گیاهی تقسیم می شود .

زیست شناسی گرایش علوم جانوری :

رشته ی علو جانوری از جهات مختلفی مانند تغذیه ، اقتصاد ، صنعت ، پزشکی ، بیونیکی ، کشاورزی و … اهمیت دارد . به طورمثال استفاده از کود مناسب ، اصلاح نژاد ، افزایش میزان شیردهی فراورده های دامی ، در صنایع نساجی و چرم سازی و بسیاری از این قبیل موارد کاربرد دارد . این رشته بسیار پایه ای و مرتبط با دیگر گرایشات زیست شناسی است چراکه دانستن ویژگی جانداران به پژوهشگران کمک می کند تا برای مثال داروی مورد نظر را شناسایی کنند یا تحقیقات خود را انجام دهند . علوم جانوری در مقطع کارشناسی ارشد به سه گرایش بیوسیستماتیک ، فیزیولوژی جانوری و زیست شناسی سلولی و تکوینی تقسیم می شود .

زیست شناسی دبیری : این رشته به طور مشخص برای دبیری اختصاص یافته است . و داوطلبانی که علاقه مند به کار تدریس هستند می توانند این رشته را برای تحصیل انتخاب کنند .

زیست شناسی دریا :

دانشجویان این رشته به مطالعه و پژوهش در مورد گیاهان و جانوران آبزی می پردازند . دانشجویان در شیلات یا مراکز تحقیقی بر روی جانداران آبزی مانند ماهی و پرورش آن یا تحقیق بر روی گونه های در حال انقراض فعالیت می کنند . دروس تخصصی این رشته بسیار متفاوت با دیگر گرایش ها است و دانشجویان درس هایی مانند اصول پرورش آبزیان ، ماهی شناسی ، بیماری های انگلی آبزیان و … را می گذرانند .

تمامی این گرایش های زیست شناسی در 17 واحد اختصاصی باهم تفاوت دارند .

واحد های درسی زیست شناسی عمومی :

دروس عمومی : 20 واحد

دروس پایه مشترک : 20 واحد

دروس تخصصی مشترک : 69 واحد

دروس تربیتی : 24 واحد برای گرایش دبیری

دروس تخصصی تکمیلی : 9 واحد برای گرایش های عمومی ، علوم گیاهی و علوم جانوری

دروس تخصصی مشترک :

کد درس نام درس تعداد واحد ساعت پیشنیاز
جمع نظری عملی
1 بیوشیمی 3 51 51 شیمی آلی
2 آزمایشگاه بیوشیمی 1 34 34
3 آمار زیستی 2 34 34 ریاضی 1و2
4 زیست شناسی سلولی مولکولی 4 68 68
5 آزمایشگاه زیست شناسی سلولی مولکولی 1 34 34
6 ژنتیک 4 68 68 زیست شناسی سلولی مولکولی و آمار
7 آزمایشگاه ژنتیک 1 34 34
8 اکولوژی 3 51 51
9 میکروبیولوژی عمومی 3 51 51
10 آزمایشگاه میکروبیولوژی عمومی 1 34 34
11 تکامل 2 34 34 ژنتیک
12 تالوفیتها 2 34 34
13 فیزیولوژی جانوری 3 51 51 بیوشیمی
14 آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری 1 34 34

تعدادی از 69 درس مشترک بین گرایش های زیست شناسی در جدول بالا ، آمده است .

دروس تخصصی مشترک بین گرایش های عمومی ، علوم گیاهی و علوم جانوری :

کد درس نام درس تعداد واحد ساعت پیشنیاز
جمع نظری عملی
1 متون زیست شناسی 2 34 34 از نیم سال پنجم
2 بیوفیزیک 2 34 34 فیزیک و زیست شناسی سلولی مولکولی
3 ویروس شناسی 2 34 34 میکروبیولوژی و بیوشیمی
4 زیست شناسی پرتوی 2 34 34 زیست سلولی مولکولی و فیزیک
5 اکولوژی عملی 1 34 34 اکولوژی نظری
جمع 9 170 136 34

با کارشناسی زیست شناسی عمومی می توانید در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنید و در یکی از رشته ای زیر ادامه تحصیل دهید :

انگل شناسی ، ایمنی شناسی ،  هماتولوژی ، اکولوژی انسانی ، بیوشیمی بالینی ، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین ، زیست فناوری پزشکی ، ژنتیک انسانی ، علوم تغذیه ، فیزیولوژی ، سم شناسی ، کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی ، میکروب شناسی، نانوتکنولوژی پزشکی ، ویروس شناسی پزشکی ، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه ، ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی علوم تشریح ، انگل شناسی ، ایمنی شناسی ، هماتولوژی ، اکولوژی انسانی ، بیوشیمی بالینی .

دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد وزارت علوم باید یکی از گرایش های زیست شناسی را انتخاب کرده و ادامه تحصیل دهند .

خلاصه :

رشته ی زیست شناسی به 5 گرایش علوم گیاهی ، علوم جانوری ، دریا ، دبیری و عمومی تقسیم می شوند . هر یک از این رشته ها گرایش های مربوط به خود را در مقطع کارشناسی ارشد دارند . رشته ی زیست شناسی عمومی یکی از گرایشاتی است که در مقطع کارشناسی وزارت علوم ارائه شده و فارغ التحصیلان این رشته جذب مراکز آموزشی می شوند .

آیدا مظفرزاده

کلید واژه : زیست شناسی عمومی | بازارکار زیست شناسی عمومی | کارشناسی ارشد زیست عمومی | دروس تخصصی زیست عمومی |

منابع :

www.heyvagroup.com

www.msrt.ir

آزمایش خون